Hoe een alternatieve route tegen kan vallen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu Hoe een alternatieve route tegen kan vallen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu

Hoe een alternatieve route tegen kan vallen

Door: jelleenrineke

Blijf op de hoogte en volg Jelle en Rineke

27 April 2012 | Hongarije, Boedapest

Vrijdag 27 April,

We ontbijten in het dorp met een broodje en een kop koffie bij de Warme Bakker. Openingstijden van 05.00 tot 20.00 uur van maandag tot en met zaterdag. Op zondag doen ze het rustig aan dan van 07.00 tot 13.00 uur. 24uurs economie!!

We fietsen over redelijke wegen naar Tököl waar we een keuze hebben. We kunnen rechts van de Donau richting Budapest, over weer een veldweg, of we nemen de veerpont naar de linkerkant en fietsen dan via een op de kaart aangeven route naar Budapest. Het laatste wordt hem. Om even voor half 11 bestuderen wij het in strak Hongaars opgestelde briefje bij de veerpont. Nou ja veerpont, het is de aanlegplaats van de veerpont. De veerpont ligt vrij roerloos aan de andere kant zonder enige beweging er om heen of in de buurt. Het briefje nog maar eens bestuderen en we maken erop uit dat we moeten wachten tot 11 uur voordat de pont vanaf de andere kant vertrekt. Alleen al die telefoonnummres op het briefje.... Moeten we nu bellen dat we over willen? Het alternatief is terug gaan en dan 9 km over de veldweg te rijden.. We wachten. 10 Minuten voor 11 komt er een auto aan rijden die stopt voor de oprijstreep al spoedig gevolgd door een tweede. Kijk dat geeft de burger moed. Er gaat dus wat gebeuren en als aan de andere kant ook auto's klaar gaan staan weten we het zeker dit gaat goed komen. Om 11 uur komen er 2 mensen uit een kleine woning ofzo en even later rijden de auto's de pont op.

Het duurt een kleine 10 minuten voordat ze aan onze kant zijn en wij erop mogen maar om 20 over 11 staan we aan de andere kant. We gaan om koffie en zoeken dan een geschikte weg naar Budapest. Volgens de kaart moeten we onder door het dorp een weg kunnen vinden naar het volgende dorp. Niet dus, we lopen dood.
Terug en dan aan de andere kant het dorp uit voor een grotere weg naar Budapest, er zijn mogelijkheden tenslotte. We vinden een rotonde waarop weg 6 aangegeven staat en die loopt direct naar Budapest. Wij op weg. Prima weg niet al te druk lekker fietsen tot we aansluiten op weg 6 en die is verboden voor fietsers:( Wij terug en nu bij de rotonde een weg tussendoor geprobeerd en dan eindigen we letterlijk op een kerkhof. We kijken elkaar aan, kijken op onze horloges en weten het zeker. We gaan terug naar de pont en nemen die van 1 uur terug naar Tököl.

Een paar km van de pont draaien we de veldweg op en gaan richting Budapest. We komen vlak bij een grote brug aan die we moeten hebben maar waar mogen wij langs. Volgens onze kaarten aan de linkerkant maar daar wordt volop gewerkt met grote kranen en zwaar materieel dus dat wordt niets. Het fietspad rechtdoor is afgezet dat daarom maar op de weg maar dat is wel een snelweg ook niets dus. Dan ziet Rineke ineens een trap naar boven op de brug lopen en gaat kijken en dan blikt daar ineens ook een smal fietspad te liggen. Wij onhoog en steken de brug over. We komen aan in een parkje en vandaar is het redelijk goed aangegeven naar Budafok, een voorstadje van Budapest. Daar hebben we een hotel geboekt. Dan blijkt Google Maps op onze smartphone van grote waarde. We vragen om onze locatie, proberen ons te orienteren, bewegen een stuk en kijken dan weer. Zo schiet het redelijk op. Op de uitrit bij de Aldi blijkt 1e weg links en als we na 200 meter links een een beetje ruimte hebben om te staan maar weer even proberen. Volgens mij zegt Jelle moet het hotel bij de volgende afslag liggen. Waarop Rineke zegt daat staat wel een bord wat naar hotel Luna wijst moeten we daar dan zijn.

Dus zijn we 10 minuten later ingecheckt, staan de fietsen in de Conference Room, wordt toch niet gebruikt de eerste dagen en zitten wij met een pilsje buiten.

Het is hier genieten, geweldige temperaturen, weekend wordt dertig graden.

Wij gaan een paar dagen stappen en daar willen we jullie verder niet mee lastig vallen.
Dus over een paar dagen meer.

Groeten Jelle en Rineke

• 27 April 2012 - 19:15

Renate:

Budapest, veel plezier met al het moois daar. volgens mij zijn er genoeg bruggen om steeds over de Donau te kunnen. Kun je slalom fietsen. Badhuizen in Jugenstil? Fijn dat het weer bij jullie nu is opgeknapt. groet Renate