Wat is er allemaal gebeurt in Budapest. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu Wat is er allemaal gebeurt in Budapest. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu

Wat is er allemaal gebeurt in Budapest.

Door: jelleenrineke

Blijf op de hoogte en volg Jelle en Rineke

01 Mei 2012 | Oostenrijk, Wenen

Zaterdag 28 en zondag 29 April,

We gaan Budapest in. Met de tram naar de binnenstad en dan met de Hop-On/Off bus door de stad. Klein rondje centrum en dan over de Andrassy Ut naar het "Heroes Square" vandaar terug naar de binnenstad en dan over de Vrijheidsbrug naar de Burcht. Daar stappen we uit en bekijken de burcht en daarna de Mathiaskerk en het Vissersbastion. We gaan door naar de Citadel maar dat zegt ons iets minder. Mooi uitzicht en een leuke wandeling naar beneden.

We gaan het water op en varen in een uurtje langs alle hoogtepunten. We willen nog wel maar kunnen ook geen paf meer zeggen. Een broodje Gyros en met de tram terug.

Opmerkelijkste moment van de dag was eigenlijk 's morgens al. In een cafeetje zijn de serveersters de voorraad aan het opnemen en dat gebeurt erg nauwkeurig. Alle aangebroken flessen worden overgegoten in een litermaat en de hoeveelheid wordt nauwkeurig genoteerd en kan dan terug in de fles. Een streepje op de fles tot waar de drank staat en de fles kan weer weggezet. Wel komen alle flessen van de plek om even te kijken of ook de achterste wel vol zitten.

Rineke heeft het meeste pret om het trieste verhaal van Bisschop Geller.
De amn bracht het evangelie maar als dank werdt hij in een ton gestopt waar spijkers ingeslagen werden en toen in de Donau gesmeten. Laat de man nu op een vooraanstaande plaats een standbeeld gekregen hebben dus we zagen hem ook regelmatig staan waarbij Rineke hem telkens weer voorbij zag komen in het tonnetje.

Op zondag weer naar de binnenstad maar nu gewandeld over de Andrassy Ut. De Opera bekeken, Op het Heroes Square rondgelopen en toen het park in. Een mooi kasteen en het museum voor Agricultuur bekeken( :) ).

We nemen de Metro terug, bekijken de laatste mooie geveltjes en zetten er een streep onder. Mooi geweest.
Jammer van al die mooie badhuizen, de musea, de Opera daar voor was geen tijd. Een andere keer.

Want het is een prachtige stad die het verdient om nog eens terug te komen.

Terug in het hotel overleggen met het personeel. We willen om 7 uur op de fiets zitten dus dat betekent dat we te vroeg zijn voor het ontbijt. Maar dat blijkt anders. We mogen om half 7 al eten en men wil er zelfs wel iets warms bij maken.
Hele hartelijke mensen die ons met raad en daad geholpen hebben.
Hotel Luna een aanrader.

Maandag 30 April,
Het is vroeg opstaan. Maar we zitten mooi op tijd op de fiets. Na zo'n 6 km rijden we over de Vrijheidsbrug en slaan linksaf naar de Internationale Scheepvaartkade en schepen in op een schip van de fa Mahart. Zij hebben 2 keer in de week een dienst naar Wenen met een draagvleugelboot. Om 9 uur vertrekken we en met een gemiddelde snelheid van zo'n 60 km stuiven we naar Wenen waar we om iets voor 4 aankomen. Met behulp van een kaart van de ANWB en een beetje Google vinden we ons hotel toch vrij gemakkelijk en we zitten nu in een buitenwijk van Wenen met een metrostation dichtbij waardoor we toch binnen 10 minuten midden in het centrum zitten. Mooie kamer, hier kunnen we wel een paar dagen vooruit.

Maar hoe nu met ons fietsplan. Het stuk van Belgrado naar Wenen fietsen we dus niet dus houden we flink wat dagen over. Maar deze mogelijkheid vonden we verder toch ook te grappig om te laten lopen. Toen we dus ook besloten om met de boot te gaan hebben we gelijk besloten om dan het stuk van Wenen naar Passau te fietsen om dan vanaf Passau met de trein terug te gaan naar huis.

Nu alleen nog op zoek naar een fietsboekje en wat kaarten voor het nieuwe traject.

Maar eerst Wenen maar eens bekijken.

Groetjes Jelle en Rineke

• 02 Mei 2012 - 10:39

Nico:

Tip: naar Hotel Sacher voor de enige, échte Sachertorte (met dank aan Lia) - fietsen jullie er wel weer af ;-) Gr. Nico.