Op de fiets, vertrek vanuit Wenen in regen. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu Op de fiets, vertrek vanuit Wenen in regen. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu

Op de fiets, vertrek vanuit Wenen in regen.

Door: jelleenrineke

Blijf op de hoogte en volg Jelle en Rineke

05 Mei 2012 | Oostenrijk, Wenen

Vrijdag 04 Mei,

Het klettert op de ramen. Geen goed teken helemaal niet nu we weer op de fiets willen. Ontbijten en dan op weg naar de Metro. Vanaf 9 uur mag de fiets mee de Metro in en daar maken we dankbaar gebruik van. We gaan naar de "Schwedenplatz" waar we de route van vandaag op kunnen pakken.

De route is snel gevonden en we fietsen langs het Donaukanaal, in het centrum van Wenen, zonder een spoortje drukte. De stad uit gaat verder prima alleen dat weer. Het miezert, wordt droog en begint weer harder te regenen. De route is verder goed te volgen en waar we in het begin wel eens moesten zoeken naar een Donau nu is hij de hele tijd naast ons. Soms zelfs via eentonigen wegen, kilometers rechtuit.

We hebben besloten naar Krems te gaan en dat lukt ook bijna.. We stoppen in Mautern net voor Krems waar we een leuke Gasthof vinden. Met gezellige kroeg en goede keuken.

Zaterdag 5 Mei,

Het is nog vroeg als we door het raam een eerste zonnestraal kunnen ontdekken. Om 8 uur zitten we aan het ontbijt en als we iets voor 9 uur op weg gaan is het strak blauw.

De route begint voor de deur, altijd gemakkelijk, en al snel steken we de Donau weer over. We beginnen vandaag aan de rechterkant van de Donau. We fietsen door leuke kleine dorpjes met zo nu en dan flinke kuiten bijtertjes. Veel wijnvelden en zoals Rineke terecht opmerkt het is net als we al vanaf het begin in Servië in de lente rondrijden. Zagen we in het begin trouwens maar een enkele fietser op de route hier is het druk.
Vrijwel allemaal onderweg van Passau naar Wenen.

De kilometertjes rijgen zich aaneen. We passeren Melk, YBBS en Grein.
We zoeken een hotel in Ardagger. Bij Gasthof Schatzkastl lukt het niet. Vol. En volgens de dame aan de receptie kunnen we het hier ook verder wel vergeten. Er is een trouwerij waardoor de volledige ruimte in het dorp verbruikt is. We moeten terug naar Grein of door naar Wallee een 12 km. Terwijl we door het dorp fietsen met een dreigende onweersbui inmiddels voor ons zien we nog een paar hotels. Toch nog even proberen. Beide inderdaad vol maar in het 2e hotel is iemand van de bediening er snel bij. Er wordt een telefoontje gepleegd en nu zitten we in een Privat Zimmer hier in Ardagger. Inmiddels gegeten en ons aan het voorbereiden op een heel vroeg opstaan. Ontbijt om half 8 omdat de mevrouw van de kamers graag om half 9 in de kerk wil zijn. Het is eerste Kommunnie en dan begint de kerk een uurtje eerder....

Wij vinden het best. Gaan we morgen nog een flinke dag maken, gister trouwens 82 en vandaag 92 km gefietst, zodat we maandag naar Passau niet zover hoeven fietsen.
In Passau moeten we dan de trein regelen terug naar huis. We zullen in ieder geval voor de fietsen plaats moeten reserveren in de trein. Verbindingen zijn verder goed.

Maar eerst nog 2 dagen fietsen.

Het enigste wat we nog niet weten is wie of wat meneer of mevrouw Treppel is. We fietsen nu al dagenlang over Treppelwegen. Die kan zo ineens weer ophouden en even verder gewoon weer beginnen. Zal wel een belangrijk iemand zijn dat er zoveel wegen naar genoemd zijn.

Groetjes Jelle en Rineke

• 06 Mei 2012 - 08:26

Meindert En Joke:

Hallo Jelle en Rineke,het eind komt in zicht. Hoeveel kilometers hebben jullie er nu totaal opzitten?
    Jullie hebben al heel wat gezien. Lukt het ook wel een beetje met de taal? Geen last gehad van spierpijn? Het is hier nog steeds geen zomers temperatuurtje. We fietsen vanmiddag de koolzaadroute. Het vrije gevoel bevalt me goed. Maar mis wel de baby's. Groetjes Meindert en Joke

• 06 Mei 2012 - 17:50

Rineke:

Logisch van die baby's Joke. Baby's blijven altijd leuk.

We zijn de 1100 km ruim gepasseerd en het valt ons best mee. Met de taal lukte vrij goed vooral in Servië en Kroatië. Hongarije was iets lastiger maar daar werd toch ook veel Duits en Engels gesproken.

Grappig die koolzaadroute. Hier is het al een beetje over. In Hongarije hebben we hele velden gezien erg mooi.

Groetjes Rineke.