2 Inspannende dagen - Reisverslag uit Kalocsa, Hongarije van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu 2 Inspannende dagen - Reisverslag uit Kalocsa, Hongarije van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu

2 Inspannende dagen

Door: jelleenrineke

Blijf op de hoogte en volg Jelle en Rineke

25 April 2012 | Hongarije, Kalocsa

Weer 2 dagen hard gefietst? Nou nee. Gisteren, dinsdag 24 April wel, maar vandaag was er een andere inspanning.

Op dinsdag zijn we uit Mohacs vertrokken op weg naar Fajsz met als optie Kalocsa. 70 of 84 km we zouden wel zien. Om 9 uur zaten we op de pont en konden we 5 minuten echt op pad. Weer een gunstige wind en voorlopig goede wegen. Meest op een dijkje vrij dicht langs de Donau met zo nu en dan een vrije blik.

Onderweg even picknicken en al snel wisten we dat we door zouden gaan Kalocsa. De laatste 8 km kregen we nog een stukje onverharde weg met ineens tegenliggers. Ook fietsers die zwaar zaten te zwoegen tegen de harde wind in. Blik op oneindig en als Jelle niet Hoi had geroepen dan hadden ze niet geweten dat we elkaar passeerden. Nu wel. De voorste schrok zo van de roep van Jelle dat hij bijna van de weg raakte en zich net staande kon houden. Volgens Rineke ging het allemaal goed.

We checken in hotel Kalocsa en krijgen een mooie grote kamer. Douchen en even de stad in.

Vandaag, woensdag 25 April, blijven we in Kalocsa. We gaan musea bekijken. Het mag tenslotte niet allemaal sport zijn wat ons drijft een beetje cultuur kan geen kwaad.

We beginnen in het Paprikamuseum. Een leuk klein museum met wat uitleg over ontstaan en teelt. Daarna een volkenkundig museum met een grote collectie kleding, mineralen en munten. Een kopje koffie en op naar een museum van objecten en sculpturen. Sommige bewegend en met lichteffecten. Erg leuk om te zien. Daarna naar het station. Volgens Rineke omdat het rijk gedecoreerd is en Jelle heeft een vage hoop op een snelle verbinding met Budapest...
Beide dromen gaan in rook op. Het station is afgezet met grote hekken waarbij nog wel sporen te zien zien van een mooi verleden en wordt duidelijk niet meer gebruikt. Beide zijn we een illusie armer.

We lopen terug naar ons hotel als we nog een bord zien met iets van paprika´s erop. Wij naar binnen en het blijkt ook nog een paprika museum te zijn. Het vult elkaar aardig aan zullen we maar zeggen.

We vinden het wel goed en gaan terug naar het hotel, een beetje drinken en daarna wat eten in de stad.

Morgen gaan we richting Budapest voor een etappe van een kleine 70 km en hopen dan vrijdag in Budapest aan te komen. Daar hebben we inmiddels voor 3 nachten een kamer geboekt.

We zije benieuwd of de viering van 1 mei voor ons nog consequenties gaat hebben. Hier hebben we al wel gezien dat er dan aangepaste openingstijden zijn. Maar dat is van latere zorg. eerst Budapest.

Groetjes Jelle en Rineke.
(foto´s volgen maar dat zijn jullie wel gewend :) )

• 25 April 2012 - 19:25

Joke Oosterhuis:

Hallo Jelle en Rineke, goed om cultuur, rust en fietsen af te wisselen. Maar het weer zit nog niet echt mee. Hier is het ook nog steeds geen zomerweer. Hagel,regen en koud.Wij willen het fietserpad doen.Van Limburg naar Groningen. We wachten op een beetje beter weer. Veel plezier nog in Hongarije.Groetjes Joke

• 25 April 2012 - 20:53

Afke:

Ga je op 30 april nog in het oranje dan ? :)

• 26 April 2012 - 17:01

Rineke:

@Joke. Dat lijkt me best een mooie tocht. Met een beetje gunstig weer..
    Wij hadden vandaag stralend weer met wind achter :)

@Afke
    Jelle heeft zijn brulshirt meegenomen en dat gaat aan ook. :(