Een rustige dag met hectische momenten. - Reisverslag uit Ilok, Kroatië van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu Een rustige dag met hectische momenten. - Reisverslag uit Ilok, Kroatië van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu

Een rustige dag met hectische momenten.

Door: jelleenrineke

Blijf op de hoogte en volg Jelle en Rineke

21 April 2012 | Kroatië, Ilok

Donderdag 19 April,
We hebben het er een paar maal over gehad en besloten om in ieder geval een nieuwe achterband te kopen voor de fiets van Jelle. De fiets is voor een uitgebreide controle geweest voor vertrek en alles leek prima maar we hebben het idee dat de achterband niet goed is. Ondanks dat de band op spanning is slingert het wiel. Geen kapotte spaken of zoiets vermoedelijk iets in de band. Vragen bij de receptie of er een fietsenzaak is en ja hoor binnen 100 meter. Dus daar heen. Alleen hebben die veel banden maar geen die passen. Bestellen is geen probleem maar dat duurt een paar dagen en dat vinden we toch iets te lang. Terug naar het hotel en daar bellen ze een paar fietsenzaken af en het gaat lukken banden zijn voorradig en ze willen naar het hotel komen om de band te vervangen. We maken de afspraak dat het hotel het even voorschiet en dan gaan wij op pad om Novi Sad te bekijken.

Het is mooi weer en we slenteren door het centrum, drinken een espresso, genieten van alle onverwachte doorkijkjes en onverwachte straatjes en steegjes. Toch nog weer een buitje... maar na even schuilen wordt het weer beter en even later zitten we op een terras aan de overzijde van de Donau te genieten van Cheese Cake, een punt kwarktaart blijkt dus, en van een mooi panorama over de stad. We kijken nog eens door de folders en de stadsplattegrond en we zien niets meer waarvan we denken dat we daar nog heen moeten dus op weg naar het hotel. Benieuwd hoe het is met de fiets.

In het hotel worden we direct aangesproken over..... de fiets. Er is iemand geweest met een binnenband maar omdat de banden nog op spanning waren leek dat niet nodig. Dus toen wij terugkwamen kwam direct de vraag wat voor band. Een buitenband dus. Het wordt doorgebeld en even later verschijnt er iemand met 2 banden, we doen gelijk beide maar. Het vervangen gaat vrij vlot alleen het oppompen gaat iets moeizamer. De band wil niet goed rond de velg en moet eigelijk even met een hogedrukpomp flink op spanning komen zodat hij zich netjes rond zet. De monteur geeft mij een paar autosleutels en in ruil gaat hij er met mijn fiets vandoor. Alleen komt hij teleurgesteld terug het lukt niet. We moeten naar de fietsenzaak. Het wiel weer uit de fiets en in de man zijn auto naar de fietsenzaak. Daar met vereende krachten het geheel goed op spanning gebracht en dan zijn we het overeens het is goed zo. Weer terug en monteren. Dat alles gebeurt in een behoorlijke regenbui maar dat mag de pret niet drukken. Volgens de monteur maakt mij dat niets uit want het regent in Nederland altijd, tenminste dat heeft zijn dochter hem verteld en die studeerde tenslotte in Groningen. Waar maar uit blijkt dat Groningen wel in trek is dit is al de tweede die familie in Groningen heeft te studeren.

De fiets zit weer in elkaar, we nemen afscheid van de monteur en gaan ons weer richten op de belangrijke zaken zoals het fietsen.
Morgen richting Kroatië.

Vrijdag 20 april.
We staan niet al te vroeg op omdat de geplande afstand voor vandaag niet al te groot is. Volgens Peter van het hotel maar 35 km maar dat lijkt ons erg optimistisch. Zal wel over de snelweg gaan denken we.
Wel waarschuwt hij ons voor naderende buien met flink onweer.

We nemen afscheid van erg hartelijke mensen, die van alles voor ons wilden doen en waar we een erg leuk verblijf hebben gehad.

Op naar de boulevard. Daar is een fietspad aangelegd en dat gaat geweldig. We genieten volop van het uitzicht en het fietsen zonder auto's om ons heen. Tot we stilstaan voor grote hekken. De boulevard en het fietspad houden op...

Kaart erbij en kijken. Moeten we een stukje terug en dan voor een brug afslaan. Wij terug en afslaan maar. Geen fietsbord te zien maar we fietsen maar een beetje Novi Sad weer in en daar op een volstrekt onlogische plaats staan weer borden.
Die borden staan wel eens vaker op de meest vreemde plaatsen. Er is een fietspad naast een grote weg en dan probeer je op te letten of je ook borden ziet. Dan moet je vooral ook kijken naar borden die mogelijk met de rug naar het fietspad zijn geplaatst dus alleen zichtbaar van de weg. Ook moet het vaak maar duidelijk zijn. Er is een afslg een dijkje op en daar hoef je geen bord te plaatsen want dat je daar af moet slaan dat weet iedereen. Alleen dat bord van inrijden verboden als daar nu eens een routebordje onder kwam te hangen...?

We fietsen na een 50 km Braca Palanka binnen. Iets gegeten en dan op zoek naar de brug naar Kroatie. Dat blijkt lastiger te zijn. Kroatie is geen populaire bestemming denken wij want alle borden ontbreken. De fietsroutebordjes reppen niet van Kroatië alleen van een vervolg in Servië. Kortom we dwalen wat om. Na een paar keer vragen lukt het toch de brug te vinden en passeren we de Douane posten.
Een aan elke kant van de brug over de Donau en gelukkig we mogen eruit en weer erin.

Nu zitten we in Ilok. Een klein plaatsje met een leuk hotel aan de oever van de Donau. Een kamer doet hier wel 70 euro alleen toen we zeiden dat niet uit te willen geven zakte de prijs door een plotselinge korting zomaar met 10 procent naar 60 euro. Dat hebben we geaccepteerd maar iets in ons zegt ons dat de korting ook wel 20-30 procent had kunnen zijn. Straks verderop maar eens kijken of we weer wat pensionnetjes tegenkomen.

Voorlopig plenst het hier even van de regen en staat er een harde wind.
Maar dat deert ons niets :)

Morgen een flinke tocht van 80 km naar Osijek waarmee we al halverwege Kroatië zijn. De Donau zullen we de eerste dagen alleen van afstand kunnen zien omdat we met een ruime boog, door allerlei natuurgebieden, er omheen gaan.

Groetjes Jelle en Rineke