Kroatië in 2 dagen - Reisverslag uit Mohács, Hongarije van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu Kroatië in 2 dagen - Reisverslag uit Mohács, Hongarije van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu

Kroatië in 2 dagen

Door: jelleenrineke

Blijf op de hoogte en volg Jelle en Rineke

22 April 2012 | Hongarije, Mohács

Zaterdag 21 April,

Nog maar net over negen vertrekken we vanuit Ilok naar Osijek. We verwachten iets minder dan 80 km te gaan met een tussenstop in Vukovar.
Het is zonnig met een harde tegenwind. Direct vanaf het begin is het raak. Het dorp uit gaat met 10% omhoog en binnen de 5 km zitten we in de 2e klim nu 9%. We slaan ons er doorheen en komen op een soort hoogvlakte met Landbouw. Landbouw met een hoofdletter want hier zie je zo ver je kunt zien niets anders dan kale akkers. Ja soms even onderbroken door een stuk wijnveld maar daarna weer onafzienbare velden. Een beetje rode klei is het met hier en daar nauwelijks zichtbaar wat beginnende mais.

Zo nu en dan duikt de weg sterk naar beneden wat betekent dat we weer een dorpje naderen. Maar meestal al in het dorp is het weer prijs en gaat de weg weer net zo steil omhoog. Voor Rineke maakt dat niets uit. Die danst vrolijk op de pedalen naar boven. Jelle heeft het er zwaarder mee het is stampen en zwoegen maar ook hij komt boven.
Zo gaan we door naar Vukovar, we maken een paar foto's van de in de oorlog kapot geschoten watertoren, nu een monument, en duiken dan het centrum in voor een terrasje met koffie en een broodje.

We kunnen er weer tegen en gaan verder naar Osijek. We krijgen de wind nu een stukje van achteren, geen steile hellingen meer dit schiet lekker op. Alleen die druppels die ineens in aantal toenemen. Dit was niet de afspraak we hadden droog besteld:(. Maar toch maar weer alles ingepakt en niet tevergeefs. Even later regent het flink met een paar flinke klappen onweer. Alleen net zo snel als de bui kwam is hij eigenlijk ook weer weg. Wel grote plassen op de weg met veel water wat door de auto's omhoog spat maar echt regenen doet het niet meer en als na zo'n 15 km de weg ook weer opdroogt kunnen we de regenjassen weer opbergen. Het is bijna 4 uur als we Osijek binnenrijden en dank zij de informatieborden voor de hotels in de stad rijden we zo naar het hotel. Inmiddels gegeten, de airco aangezet en de kaartjes geschreven die we in Vukovar gekocht hebben.

Zondag 22 April

We zijn er vroeg bij. We willen vandaag aankomen in Hongarije en dat betekent wederom een 80 km fietsen.
Het weer is ons goed gezind. De zon schijnt en we hebben een lekkere bries in de rug.

We besluiten door een natuurpark, "Park Pirode Kopacki Rit" te fietsen. En een natuurpark blijkt het. We zien wilde zwijnwn, herten, arenden van korte afstand. Niet overdreven schuw we kunnen zelfs rustig plaatjes schieten. Een mooie belevenis.

Na een paar kopjes Turkse koffie in een kleine kroeg zetten we aan voor het laatste stuk. We hebben er weer een lekker tempo in als we naar de kant moeten om toch weer alles in te pakken. Een regenbui meent ons nog even te moeten plagen.

Het is 20 voor 3 als we de douane passeren en we Hongarije binnenrijden. Is het nu ineens anders?
Welnee. Het blijft landbouw met zo nu en dan kleine dorpjes. Alleen de vorm van de routebordjes is anders en hier betalen we nu met Forinten en niet meer mer Kuna's.

We hebben een leuk Pension en hebben alvast een plan voor de komende dagen gemaakt. Morgen door naar Kalocsa en daar blijven we dan even langer. We gaan het Paprikamuseum bekijken en de was weer een beetje wegwerken.

Üdvözlöm Jelle en Rineke.
Oftewel de groetjes.

• 22 April 2012 - 19:15

Afke:

Klinkt goed , behalve de regen :(
    Maar jullie crossen wel heel snel door de landen !
    Is dat de bedoeling ?
    Hoor het wel weer
    Veel fiets plezier !

• 23 April 2012 - 12:06

Jelle:

Hallo Afke,
    Soms is het moeilijk om een goede verdeling te maken doordat we ook een beetje moeten kijken naar de slaapgelegenheden en of er leuke dingen te doen en zien zijn.

Kroatië was mooi, had misschien een dag langer gekunt maar dat was het dan ook wel:)
    Wij doen het trouwens nog rustig aan. In Vukovar spraken we een Francaise die binnen een week van Wenen naar Vukovar was gefietst met dag afstanden van zo'n 120 km. Daar doen wij toch wel 2 weken over.

Maar vandaag maken we in ieder geval geen kilometers. We hebben een rustdag genomen. Tijd voor wat was enzo. Morgen een eerste etappe richting Boedapest.

Gr Jelle