Regen, en dan ook nog 2 dagen achtereen - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu Regen, en dan ook nog 2 dagen achtereen - Reisverslag uit Novi Sad, Servië van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu

Regen, en dan ook nog 2 dagen achtereen

Door: jelleenrineke

Blijf op de hoogte en volg Jelle en Rineke

18 April 2012 | Servië, Novi Sad

Dinsdag 17 April.

Relaxed opgestaan, ontbijtje gehaald, spulletjes bij elkaar gezocht en toen rustig door de regen, het regent pijpestelen, op weg naar het busstation. Om kwart over 9 liggen de fietsjes netjes gestald onderin de bus en worden we door de chauffeur afgeleverd in het restaurantje voor een kop koffie. De bus vertrekt pas om 10 uur en volgens de man kunnen wij wel een kopje gebruiken denken we maar.

De bus is het lange afstand vervoermiddel blijkt wel en is daardoor ook overvol. Wij betalen per persoon bijna 15 euro, de fietsen gaan mee voor 40 eurocent per stuk:). De rit duurde bijna 5 uur, een kleine 300 km, en tegen 3 uur komen we aan in Belgrado.

Van het busstation is het 300 meter lopen, 2 treinsporen oversteken(nee geen overweg gewoon over de rails fiets onder de arm) en dan zijn we weer bij de lift die ons op de brug kan brengen waardoor we weer naar Zemun kunnen fietsen.
Na wat conversatieproblemen wordt ook daar alles weer duidelijk en slapen we nogmaals in Villa Petra.

Woensdag 18 April.
Het zou vandaag mooi en droog zijn maar het water komt weer met bakken uit de lucht. We hebben besloten direct van Zemun naar Novi Sad te fietsen waarbij we een binnendoor route gaan nemen. Inplaats van meer dan 100 een 70 km.
De weg is een soort van drukke N weg, met veel vrachtverkeer. Daarbij flink wat water dus werd het een dag van doooorfietsen. Even een kop koffie in een cafe onderweg en op 15 km voor Novi Sad snel een broodje in de berm. Waarom zo'n haast. De officiele route gaat op dit punt ook niet langs de Donau, heeft kleinere wegen, daardoor ook vaak slechter, en met al dat water zie je toch al weinig. Dan maar al het verkeer op de koop toe nemen, we zijn wel wat gewend. Over het algemeen goed te fietsen met voldoende ruimte. Alleen op het laatst is er een stuk met weinig ruimte en moeten we zo nu en dan toch wel even de berm in.

Ons hotel is snel gevonden. Alleen staat er in de straat bij nummer 1 een vervallen huis met kapotte ramen. En bij nummer 1 moeten wij nu net zijn..... We lopen er eens voorlangs, kijken nog eens door het gaas en over de schutting en weten allebei zeker hier slapen wij dus niet. Even later is het allemaal opgelost. Nummer 1 geldt voor een blokje van huizen, winkels en een restaurant, en nu zitten wij in een nette kamer boven het restaurant waar het prima eten was.

Morgen gaan we Novi Sad bekijken en dan vrijdag weer verder. Dus ons volgende bericht zal vermoedelijk uit Kroatië komen.

Groeten uit Novi Sad,
Jelle en Rineke

• 18 April 2012 - 19:16

Afke:

He jammer dat het zo slecht weer is !
    Mis je toch weer een stukje .
    Hoop dat het de komende dagen beter word !
    Hier regende het vandaag ook behoorlijk en koud :(
    Toch veel plezier verder :)

• 19 April 2012 - 09:47

Renate:

Het is wat anders dan in de tropen. Ik kan me alles bij voorstellen, km's maken naar de volgende bestemming en op een betere dag hopen.
    Dat is dan nog een verdiepingsmoment om ook dit relaxed te kunnen doen. Je zegt geheel terecht waarom zo'n haast. Nou, omdat we geen zin hebben in de regen op die drukke wegen te fietsen. Zou het dan niet mooi zijn om als een tibetaanse monnik te gaan glimlachen en te zeggen: het komt zoals het komt, maar ik blijf genieten.
    Jongens, ik mijmer maar wat, maar hier regent het ook, heb net op tijd nog hardgelopen en het is koud. Glimlachend fietsen, nou zo verlicht ben ik nog niet :-) Succes en beter weer,

groet Renate