Een ongeplande "Rust"dag - Reisverslag uit Kladovo, Servië van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu Een ongeplande "Rust"dag - Reisverslag uit Kladovo, Servië van Jelle en Rineke - WaarBenJij.nu

Een ongeplande "Rust"dag

Door: jelleenrineke

Blijf op de hoogte en volg Jelle en Rineke

16 April 2012 | Servië, Kladovo

Het was de bedoeling om vandaag weer terug te gaan naar Belgrado maar we zijn een dag gebleven. De verwachting voor vandaag was mooi weer en voor dinsdag wordt er weer regen verwacht. Dus gaan we morgen reizen.

Vandaag een mooi rondje gefietst van zo'n 42 km, oud fortje bekeken, geflaneerd in het centrum, gezwommen kortom we hebben ons prima vermaakt.
Heerlijk weer, dik 20 graden.

Dus omdat er verder niet veel nieuws is een kort verslagje over de dagelijkse beslommeringen.

De wegen waarover we fietsen zijn voornamelijk gewone wegen voor alle verkeer. Als we over een fietspad komen dan is het extra opletten want dat kan ineens ophouden en via een trap naar beneden gaan zonder verdere aankondiging.

Het verkeer houdt voldoende rekening met ons als fietsers. Hebben we wel aanders meegemaakt. Gevaarlijke toestanden hebben we dan ook niet meegemaakt.

Slapen doen we veel in pensions en een enkele maal, zoals nu, in een hotel. De prijzen varieren van 18 euro tot 60 euro voor dit hotel. Ontbijt is steevast veel ei( de kippen maken hier overuren...).

Koffie kennen we in verschillende soorten. Het meest op onze koffie lijkt de Kafa. Grote kop bruin vocht, smaakt goed alleen niet roeren er ligt een halve centimeter koffiedik op de bodem. Meestal vragen we om een dubbele espresso en die zijn goed in te nemen. Vraag niet om een Nescafe. Dan krijg je opgeklopte koude melk met een beetje Nescafe voor de smaak en een rietje erbij wat rechtop in het glas blijft staan.

Eten doen we overdag met een beetje brood en wat beleg wat we in veelal kleine winkeltjes kopen. Hleb is brood en Sto is honderd gram dus daarmee komen we een heel eind.
's Avonds is het Mixed Grill of een kilo vis als het aan de kok ligt. Maar na twee dagen heb je daar ook genoeg van dus nemen we dan maar Pizza of Pasta met meestal een rauwkost salade. Srbska Salat is favoriet.

Het spreken gaat een klein beetje. We wisten nog wat van een vakantie in Kroatië. Male is klein, Velika is groot. Dwa is twee en Hvala is dank u wel. Dobordan is goeiendag en voor de rest knikken we maar instemmend en roepen iets in het Engels. Meestal wordt er snel iemand gecharterd om te vertalen en dat lukt dan ook altijd.

Afsluiten roept iedereen meestal Chao. Dus doen wij dat dan nu ook maar.

Chao Jelle en Rineke

• 17 April 2012 - 08:05

Gerrit Klopstra:

Dag Jelle en Rineke.
    Zo te lezen gaat het prima daar met jullie en is het ook goed weer, tenminste de temperatuur.
    Het is wel fijn dat het verkeer rekening houd met fietsers anders lijkt het mij maar een gevaarlijke onderneming tussen al het verkeer. Je spreekt al vloeiend de taal zie ik.
    Ik hoop dat de tocht verder goed verloopt en wj nog mooie verslagen tegemoet mogen zien.
    Veel succes en de groetjes.
    Gerrit

• 17 April 2012 - 09:11

Jacqueline:

Om even in de sfeer te blijven, dobordan Jelle en Rineke.
    Goed te lezen dat jullie het naar het zin hebben.
    Planningen zijn er om er van af te wijken, lekker een rustdag inplannen, heerlijk genieten dus.
    Jullie kunnen trouwens wel goed plannen, de verjaardagskaart kwam om 14 april aan. Precies op tijd, erg leuk.
    Zaterdagavond een leuk feest gehad, geen grote Sara voor het huis.
    Ze kennen mij goed. Kijk er mooi op terug.
    Nu weer aan de arbeid, goede voortzetting en ik volg jullie reis met plezier.
    Groet Jacqueline

• 17 April 2012 - 19:23

Henrieke:

Wat hebben ze mooie informatieborden. Daar heb je nog eens wat aan. Succes met de reis!
    Groetjes Henrieke

• 18 April 2012 - 12:21

Evie:

Hoi, het gaat goed begrijp ik. Heb alles even gelezen en ben dus weer op de hoogte. Veel plezier verder